تولید پودر چربی گیاهی برای دام و طیور

تولید پودر چربی گیاهی

خوراک طیور کرمان در سالهای اخیر متخصصان داخلی با روشی جدید موفق به تولید پودر چربی گیاهی خالص مورد استفاده در خوراک دام و طیور شدند. عرضه و توليد پودر چربي گیاهی که نقشی اساسی در تامین انرژی دام و طیور ایفا می کند امر مهمی است که امروزه در ایران با کیفیت بالا و قیمت ارزان و مناسب تر از محصولات مشابه خارجی به انجام می رسد.

امروزه اصلاح ‍ژنتیکی دام های شیرده از لحاظ صفت تولید شیر، بدون توجه به اهمیت صفات دیگر همانند صفت تولید مثل ، مقاومت ورم های پستانی و غیره، سبب کاهش عملکرد الباقی صفات از قبیل صفت باروری اینگونه دام ها شده است. اما خوشبختانه می توان به یاری علوم تغذیه و خوراک دام تا حدودی این نقصان را برطرف و جبران کرد.

 

روش قدیمی توليد پودر چربي گیاهی

 

تولید پودر چربی گیاهی  و پودر گوشت دامی به عنوان بخشی از جیره ی غذایی دام و طیور تا چندی پیش در ایران یا به انجام نمی رسید یا توسط روش های قدیمی در کیفیت های نه چندان قابل قبول به مرحله بهره برداری می رسید. تولید پودر چربی گیاهی با کیفیت بالا، تنها در صورت تبدیل مستقیم خمیر مازاد از پروسه ی روغن کشی دانه های روغنی به پودر میسر است. ماقبل از این بدلیل نبود فناوری های مورد نیاز در ایران تولید کنندگان برای خشک کردن و تبدیل این خمیر به پودر از سبوس و آهک استفاده می کردند.

استفاده آهک در تولید پودر چربی گیاهی با وجود نقش به سزایی که در خشک کردن خمیر و تبدیل آن به پودر دارد باعث صابونی شدن محصول نهایی می شود. این نوع پودر چربی باعث بوجود آمدن مشکلات جدی از نظر هضم و گوارش برای دام و طیور می شود. و همچنین افزودن سبوس برای تولید پودر چربی گیاهی باعث بروز مشکلات گوارشی از قبیل یبوست به خصوص در طیور می شود. عرضه ی این محصولات بی کیفیت با مشکلاتی که برای حیوانات به همراه می آورد باعث نارضایتی دامداران شده بود.

تولید پودر چربی گیاهی

تولید پودر چربی گیاهی به روش جدید

در سال های اخیر پژوهشگران داخلی با همت و تلاش خود، موفق به ابداع روشی جدید برای خشک کردن خمیر روغنی و تولید پودر چربی گیاهی شده اند. در این روش که به کمک دستگاه های تولید شده توسط متخصصان داخلی و عدم استفاده از حرارت مستقیم در پروسه تولید انجام می شود، هیچ تغييري در رنگ و بو و تركيب و خواص غذایی خمیر روغنی بوجود نمی آید و بدون هیچ گونه تغییر شیمیایی، تولید پودر چربی گیاهی با کیفیت بالا به مرحله ی بهره برداری می رسد. تولید پودر چربی گیاهی به این روش توانسته است مشكلات واحدهاي پرورش دام و طيور كشور را به طور كامل برطرف كند و دامداران را برای تهیه این محصول با قیمت ارزان و مناسب نسبت به محصولات مشابه خارجی بی نیاز کند.

 

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما