لزوم خرید پودر چربی برای گاو های شیرده و پربازده

پرورش گاوهای شیرده بواسطه تولید شیر و محصولات لبنی آن بسیار سودمند است. در این مسیر مراقبت و نگهداری مناسب و تامین انرژی مورد نیاز دام برای سودآوری حداکثری بسیار حائز اهمیت می باشد. در ادامه به لزوم خرید پودر چربی بعنوان یکی از بهترین منابع تامین انرژی دام و طیور مخصوصا گاوهای شیرده و پربازده به توصیه متخصصین این حوزه می پردازیم.

خوراک دام با توجه به متفاوت بودن میزان تولید شیر هر گاو با در نظر گرفتن نژادش، نامناسب بودن جیره غذایی گاو باعث کاهش میزان تولید شیر می شود. در ادامه با آشنایی بیشتر با مراحل شیردهی گاوها به لزوم خرید پودر چربی و استفاده از آن در جیره ی غذایی نشخوارکنندگان برای تامین انرژی شان پی میبریم.

 

مراحل شیردهی پس از زایمان

لزوم خرید پودر چربی

دوران شیردهی گاو بعد از زایمان با تولید شیر آغوز آغاز می شود. پس از گذشت ۶ تا ۸ هفته شیردهی گاو به اوج می رسد و با گذر زمان از این میزان کم می شود تا نهایتا با گذشت ۳۰۵ روز از زایمان گاو دوران شیردهی اش به پایان می رسد. میزان شیردهی گاو با توجه به ساختار جیره غذایی اش و مصرف آن بعد از زایمان، مبتلا شدن به بیماری و غیره قابل تغییر است. بلوط برای خوراک دام بهترین خوراک برای گاو وگوسفندها می باشد.

 

۱-صد روز نخست شیردهی گاو

زایمان سبب کاهش اشتهای دام می شود. شرایط نشخوارکنندگان در این دوره از لحاظ تامین انرژی و ابتلا به بیماری های متابولیکی مانند اسیدوز بحرانی است. تامین انرژی و خوراک مناسب دام در این دوره امر مهمی است که دامدار باید به خوبی از عهده ی آن بربیاید. حدالمقدور دام را تحریک کنید تا خوراک بیشتری مصرف کند.

  1. در ۳هفته اول بعد از زایمان، تلیسه های ۲ساله هلشتاین روزانه ۱۴ الی ۱۶/۵ و گاوهای بزرگتر ۱۵/۵ الی ۲۰/۵ کیلوگرم ماده خشک مصرف کنند.
  2. برای جلوگیری از ناراحتی های گوارشی از بافرهای شیمیایی مثل بی کربنات سدیم( جوش شیرین) در خوراک دام استفاده کنید.
  3. در جیره از مکمل نیاسین استفاده کنید میزان خوراک را تحریک و افزایش می دهد و باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری کتوز گاوی می شود.
  4. عوامل استرس زا برای دام را به بعد از دوره ی اوج شیردهی موکول کنید همانند واکسیناسیون ، شاخ سوزی ، حمام ضد کنه ، سم چینی و غیره

۲-صد روز میانی شیردهی گاو

این دوره پس از گذشت صد روز نخست از زایمان گاو شروع می شود و اوج گرفتن خوراک مصرفی گاو اولین علامت آن است. در این دوره لزوم خرید پودر چربی و یک تامین انرژی خوب برای دام حس می شود. به این دوره به اصطلاح دوره ی شیرواری دام (بیشترین میزان تولید شیر) نیز میگویند.

حیوان با بازیابی خود به حال عادی اش برمی گردد و در صورت داشتن جیره غذایی مناسب و متوازن، توانایی تولید شیر بیشتری از خود نشان می دهد. دامدار در این دوره از جیره ی پرانرژی متشکل از علوفه ی با کیفیت استفاده می کند. از احتیاجات پروتئینی دام به نسبت اوایل دوران شیردهی کاسته می شود.

۳-صد روز پایانی شیردهی گاو

در این دوره دامدار معمولا از جیره های ارزان قیمت تر استفاده می کند و با توجه به کاهش نیاز به مواد مغذی، نسبت علوفه حجیم به کنسانتره را افزایش و با استفاده از ترکیبات ازت دار غیر پروتئینی چون اوره هزینه های غذایی را کاهش می دهد.در این دوره

  1. کاهش شیر و خوراک مصرفی گاو
  2. افزایش وزن
  3. بازگشت ذخایر چربی که اوایل شیردهی از دست داده اند، اتفاق می افتد.

 

لزوم خرید پودر چربی و استفاده در جیره دام

لزوم خرید پودر چربی

دام های پربازده مخصوصا در اوایل دوران شیرواری خود (مرحله دوم شیردهی) عموما در بالانس منفی انرژی قرار دارند دلیل این موضوع احتیاج زیاد دام به مواد مغذی و پرانرژی است که تولید شیر بالایی داشته باشد ولی مصرف کمتری از احتیاجش می کند. فلذا گاو ذخایر مواد انرژی زا و مغذی خودشو مثل چربی های بافتی برای برطرف کردن نیازهایش می سوزاند.

بخاطر این موضوع در مدت زمان کوتاهی تاثیرات منفی از قبیل ضعف عمومی، کاهش وزن، کاهش ایمنی، کاهش قدرت باروری، کاهش مدت شیرواری و مدت زمان سودمندی در گله و… برای گاو اتفاق می افتد. برای حل این موضوع سه راهکار وجود دارد:

  1. افزایش مصرف کنسانتره: مقدار و حجم کنسانتره در جیره محدودیت دارد چونکه افزایش ۶۰- ۵۵ درصد از ماده خشک جیره باعث کاهش چربی شیر ، اسیدوز، کاهش جیره مصرفی، لامینیت و کاهش کارایی جیره دام می شود.
  2. افزایش مواد خشک(علوفه): علوفه به دلیل ساختار حجیمی که دارند به سرعت فضای شکمبه را پر می کند فلذا ارزش و میزان جیره دریافتی کم می شود که کمبود انرژی را برای گاو به همراه می آورد.
  3. افزایش مصرف مواد پر انرژی با حجم کم(پودر چربی): پودرهای چربی همانند پودر چربی پالمتیک تراکم انرژی جیره را بیشتر می کند. گاوهای پربازده و یا گاوهایی که در شرایط استرس زای محیطی قرار می گیرند نیاز به انرژی بیشتری پیدا میکنند.در اینجا لزوم خرید پودر چربی بعنوان یک منبع انرژی و استفاده از آن در جیره غذایی دام روشن می شود.

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما